Gimnazjum realizuje cele i zadania wychowawcze określone
w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Nauczanie i wychowanie w Gimnazjum przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata.
Gimnazjum zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
Nasze gimnazjum
Budzi poczucie świadomości narodowej przez poznawanie historii
i tradycji naszego narodu. Wzbudza szacunek dla kultury, tradycji
i religii innych narodów. Kształtuje wrażliwość na drugiego człowieka, zwłaszcza ludzi niepełnosprawnych i starszych. Pielęgnuje
i wydobywa takie uczucia jak koleżeństwo, przyjaźń, miłość. Wyrabia poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne
i innych. Kształtuje zdrowy styl życia (higiena, bezpieczeństwo, estetyka, pierwsza pomoc, żywienie, unikanie nałogów, współdziałanie w przypadku zbiorowego zagrożenia). Kształtuje umiejętności współdziałania
w zespole i godzenie się z poniesioną porażką.Budzi szacunek do mowy ojczystej. Ugruntowuje wartości wynikających z tożsamości regionalnej (mała ojczyzna, region Trzebuni). Uczy szacunku dla zdobyczy kulturowych zastanych i współczesnych. Wyrabia wrażliwości na piękno
i umiejętności odbioru dzieł.
Uświadamia zależności człowieka od środowiska i wzbudzanie postawy proekologicznej. Rozbudza szacunek do przedmiotu, odpowiedzialność za powierzone mienie. Kreuje otwartość i ciekawość świata.
Praca nauczycieli
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:
- Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
- Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
- Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.
- Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własna z wolnością innych.
- Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
- Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
- Przygotowali się do rozpoznania wartości moralnych, dokonania wyborów i
hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
- Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich
poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i
uczniów.